how to lose belly fat naturally at home

how to lose belly fat naturally at home


how to lose belly fat naturally at home


Hello friends आपका स्वागत है healthybhoj के में, आज हम बात करेंगे how to lose belly fat naturally at home

        Belly fat  आपके सेहत के लिए बहुत unhealthy है यह आपको unhealthy भी बनाता है और कम attractive भी दिखाता है यह दोनों man and woman के लिए अच्छा नहीं है। Belly fat से type 2 diabetes  को भी जोड़ा जाता है इसलिए belly fat के लिए अच्छे बाते बोलने के लिए मेरे पास कुछ नहीं है आप कोशिश करें जितना हो सके belly fat से दूर है।

     

how to lose belly fat naturally at home

       Belly fat कम करने के कुछ उपाय हैं जैसे कि liposuction therapy, exercise, calorie deficit and yoga। liposuction therapy एक ऐसी therapy है जिसमें आपके पेट के fat को operation में suck करके निकाला जाता है और ये भी हर कोई करवा नहीं सकता है इसीलिए dietitian उनको exercise, calorie deficit या फिर yoga की suggestion देते है, belly fat कम करने के लिए।
     या फिर आप यह तीनों exercise, calorie deficit diet और yoga करके भी अपने belly fat को जल्दी कम कर सकते हैं आज हम आपको बताएंगे क्या करने से आपकी belly fat जल्दी कम होगी  naturally at home।

          सबसे पहले जानते हैं हमारे belly fat का fat कैसे कम होता है। हमारे शरीर को काम करने के लिए energy की जरूरत होती है और यह हमें तीन चीजों से मिलती है carbohydrate, healthy fat aur protien।
          हमारे शरीर का  primary energy source है carbohydrate लेकिन कुछ case में जब हम extra खा लेते हैं तो यह carbohydrate spell out होकर हमारे body में store हो जाता है fat के रूप में और यह हमें बाद में  energy provide करता रहता है.
        healthy fat हमारे brain, heart health और हमारे hormones को produce करता है और protein से हमारे muscle और organs बनते है।
           जैसे extra खाने से हमारे fat body में store हो जाते हैं उसी तरह कम खाने से और ज्यादा physical activity करने से वह fat easily remove हो सकता हैं।

          Belly fat कम करने के लिए आपको इन 7 बातों का ध्यान रखना पड़ेगा:-

1. Avoid white sugar 
     
2. Eat more Protein

3. Eat right amount of carbohydrates according to your body

4. Eat fiber-rich foods

5. Exercise

6. Track your food intake

7. Yoga


Avoid sugar

1. Avoid white sugar:- white suger में empty calories होती है जिससे हमें तो कोई nutrition नहीं मिलता है लेकिन हमारे body में fat और insulin बहुत जल्दी बढ़ जाता है इसीलिए आप कोशिश कीजिए white suger अपने diet से जल्दी से जल्दी हटाए और उसके जगह कुछ healthy add करें जैसे की गुड़, मधु और शक्कर।
         यह सब white suger जितने बुरे नहीं होते हैं लेकिन आपको यह बहुत ज्यादा मात्रा में भी नहीं खाना है कभी-कभी खा सकते हैं और थोड़ी मात्रा में, नहीं तो आपके fat lose करने के goal में problam हो सकती है।



Protein

2. Eat more protein:- protein हमारे muscle को बनाता है और muscle fat lose करने में help करता है इसीलिए आपको अच्छे मात्रा में protien लेना जरूरी है कम से कम अपने diet में protein की मात्रा 20-30% रखना ही चाहिए।
            Research से पता चलता है protein हमारे body के लिए बहुत अच्छा होता है और यह fat को कम करने के साथ-साथ हमारे bone health और muscle को भी powerful बनाता है जिनके body में protein अधिक मात्रा में होता है उनका abdominal fat बहुत कम पाया जाता हैं protein हमें इन चीजों से मिल सकता है :-whole eggs, fish, legumes, nuts, meat, and dairy products। ये सब आपके diet के लिए सबसे अच्छे protein source हैं।

             आप अपने diet में whey protein powder भी add कर सकते हैं और ये आपको online and offline दोनों जगह आसानी से मिल जाएगा।
            
Some best protien powders:-


3. Eat right amount of carbohydrates according to your body:- सही amount में carbohydrate खाना आपके लिए बहुत ज्यादा जरूरी है जिससे कि आपको enough energy मिल जाए आपके daily life के activity के लिए और आपके body में fat भी stored ना हो। जिससे कि आप attractive लगे और आप healthy भी रहे। 

               सही amount of carbohydrates  जानने के लिए आपको सबसे पहले आपकी maintenance calorie जननी पड़ेगी उसके बात अब easily अपनी  right amount of carbohydrates intake निकाल पाएंगे।

               अपनी maintenance calories आप Google से calorie calculator  से निकाल सकते हैं लेकिन वह आपको exact आपकी maintenance calorie नहीं बता पाएगा हमने एक article लिखा है जिसके दवड़ा आप अपने exact maintenance calorie जान सकते हैं उस  article को पढ़कर आप अपनी maintenance calorie जान सकते हैं और उसी के according अपने carbohydrate को decide कर सकते हैं।

             carbohydrate आपके diet से 40-60% होने चाहिए यह आपकी goal के ऊपर depend करता है कि आप अपने muscle बचाना और muscle increase करना चाहते हैं या फिर सिर्फ अपने body weight और fat कम करना चाहते हैं।  इसकी तरह सही amount में carbohydrate लेकर आप अपने fat को कम कर सकते हैं।


Fiber


4. Eat fiber-rich foods:- food के better digestion के लिए fiber की जरूरत होती है। आपका पेट full रखने के लिए dietary fibre बहुत ज्यादा जरूरी है।
         fiber की कमी से constipation and piles भी हो सकती है और इसके opposite ज्यादा fiber खाने से digestion problem और दस्त भी हो सकती है।
          
          जब आप अपनी fiber की quantity पढ़ाते हैं तो आपको पानी की भी quantity बढ़ानी चाहिए क्योंकि fiber को अच्छे से digest होने के लिए पानी की जरूरत पड़ती है। 
          
           प्रत्येक दिन average आदमी को कम से कम 35-40 ग्राम fiber चाहिए और किसी महिला को 25 ग्राम fiber की जरूरत पड़ती है लेकिन daily हम 15 ग्राम ही fiber खा पाते हैं आप कुछ food अपने diet में include करके fiber की quantity बढ़ा सकते हैं और healthy रह सकते हैं और वह food है- मक्का, whole oats, गेहूं, दाले, फल, सब्जी, और brown rice। ये सब high fibre food है और ये खा कर आप fat lose आसानी से कर सकते हैं।
    
           
Exercise


5. Exercise:- आज हम जो execise आपको बता रहा है वो आप आसानी से घर पर ही कर सकते है आपको कहीं जाने की जरूरत नहीं है और ना ही किसी gym में जाने की जरूरत है।

            Belly fat burn करने के लिए आपको empty stomach cardio exercise करने की जरूरत होती हैं cardio exercise उस exercise को कहते है जिससे आपकी cardiovascular health अच्छी होती है और आपका दिल जोरो से धड़कता है।

            Cardio exercise कई types के की होती है जैसे:- HIIT, skipping, swimming, cycling jogging and dancing. ये सरी exercise करने से दिल जोरो से धड़कता है और belly fat burn  होता है।

            कोई भी execise को करने से पहले आपको थोड़ा warm up करना चाहिए। Warm up के लिए आप jumping Lunges,Jumping Jacks and skipping कर सकते है  उसके बाद आप HIIT (High intensity interval training) कर सकते है और उसमें बहुत सारे exexise को add कर कर एक set बना सकते हैं और उन set में आप  ये सब exercise include कर से है (Jackknife Crunches,Lunges with Reverse Leg Raise,Jumping Squats,Push Ups,Side Planks with Leg Raises,Lateral Jumps and Mountain Climbers)।

              ये सरे execise कर कर आप easily अपनी  belly fat घर पर ही कम करेगा सकते है और इसके अलवा भी cardio के बाकी execise  भी कर के belly fat burn कर सकते है।
              आप अपनी execise  में registered band को भी include कर सकते है और Stability ball का भी इसतेमाल कर सकते है। इससे आपको अपनी belly fat कम करने में बहुत help मिलती है।


Myfitnesspal

6. Track your food intake:- बहुत से लोग जानते हैं कि वो जो खाते हैं वह important है, लेकिन बहुत से लोग विशेष रूप से नहीं जानते कि वे क्या खा रहे हैं।

           लोग समजते है कि वो high protein और low carbs healthy diet ले रहे है लेकिन उनको अपने calorie का अंदाजा नहीं होता है और वो अपने maintenance calorie से जायदा या फिर अपने maintenance calorie  से बहुत कम calorie ले रहे होते है।

       इसलिए आपको अपनी exact maintenance calories और food calorie intake पता रहना बहुत जरूरी है।

       अपने food calorie intake पता करने के लिए आप google की help ले सकते है या फिर myfitnesspal app की भी help ले सकते है।ये एक अच्छा तरीका है Track your food intake।



Yoga

7. Yoga:- yoga भी एक बहुत अच्छा तरीका है आपने belly fat कम करने का। आप easily अपने belly fat कम कर सकते हैं आगर आप regular yoga का अभ्यास करें तो।

          आज हम आपको तीन ऐसे yoga poses के बारे में बताएंगे जो करके आप अपनी belly fat easily कम कर पाएंगे और वो poses है Naukasana (Boat Pose), Ustrasana (Camel Pose) और Bhujangasana (Cobra Pose)

          ये तीन yoga poses कर के आप आसानी से आपका belly fat कम कर सकते है और helathy बन सकते है।






Conclusion: how to lose belly fat naturally at home, आपको ऐसे diets की तलाश करनी चाहिए जो आपके शरीर में metabolism को  boost करके fat को घटाए, उन diets से बचें जो आपके abdominal area में fat को बड़ते हैं और पहले जो execise  हमने बताई है वो भी करनी है ।

हमें लगता है कि how to lose belly fat naturally at home के बारे में आपके सवाल का उत्तर इस artical में दिया गया है। Ensure करें कि आप इस piece को फैलाने के लिए social media button का उपयोग करेंगे क्योंकि बहुत सारे बाहर अन्य लोग हैं जो यह भी जानना चाहते हैं कि how to lose belly fat naturally at home।

अब आपको पता है how to lose belly fat naturally at home के बारे में इससे जुड़े कोई भी सवाल हो तो आप हमसे पूछ सकते हैं और हमें follow and subscribe करना ना भूलें।

                                                              Thank you

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how to lose belly fat naturally at home


how to lose belly fat naturally at home


Hello friends Welcome to healthybhoj, today we will talk how to lose belly fat naturally at home .

Belly fat is very unhealthy for your health, it also makes you unhealthy and also shows less attractive. It is not good for both man and woman. Type 2 diabetes is also linked to Belly fat, so I have nothing to say good things about belly fat. You should try to get as far away from belly fat as possible.

how to lose belly fat naturally at home

There are some remedies to reduce belly fat such as liposuction therapy, exercise, calorie deficit and yoga. Liposuction therapy is a therapy in which your stomach fat is sucked out in operation and this is not done by everyone, so dietitian suggests exercise, calorie deficit or yoga, to reduce belly fat.
Or you can also reduce your belly fat quickly by doing these three exercises , calorie deficit diet and yoga, today we will tell you what to do to reduce your belly fat naturally at home.

First of all, know how the fat of our belly fat is reduced. Our body needs energy to work and we get three things carbohydrate, healthy fat aur protien.
Carbohydrate is the primary energy source of our body but in some cases when we eat extra, this carbohydrate spell out and gets stored in our body as fat and it keeps providing us energy later.
Healthy fat produces our brain, heart health and our hormones, and protein makes our muscles and organs.
Just as eating extra gets stored in our fat body, similarly by eating less and doing more physical activity, it can remove fat easily.

To reduce Belly fat, you have to take care of these 7 things: -

1. Avoid white sugar
     
2. Eat more Protein

3. Eat right amount of carbohydrates according to your body

4. Eat fiber-rich foods

5. Exercise

6. Track your food intake

7. Yoga


Avoid sugar

1. Avoid white sugar : - There is empty calories in white suger due to which we do not get any nutrition but fat and insulin in our body increases very quickly, that is why you try to remove white suger from your diet as soon as possible. Add something healthy such as jaggery, honey and sugar.
These are not as bad as white suger, but you do not have to eat it in very large quantities, sometimes you can eat it and in small amounts, otherwise your goal of losing fat may be problam



Protein

2. Eat more protein : - Protein makes our muscle and helps in losing muscle fat, that's why you must take a good amount of protien, at least you should keep 20-30% protein in your diet.
Research shows that protein is very good for our body and it reduces fat as well as makes our bone health and muscle powerful.The abdominal fat which is high in protein in their body is found very less. We can get protein from these things: -whole eggs, fish, legumes, nuts, meat, and dairy products. These are the best protein sources for your diet.

You can also add whey protein powder to your diet and you will get it easily both online and offline.
Some best protien powders: -
whey protein
Plant protein


3. Eat right amount of carbohydrates according to your body : - Eating the right amount of carbohydrate is very important for you so that you get enough energy for your daily life activity and fat is not stored in your body. So that you find attractive and you are healthy.

In order to know the right amount of carbohydrates, you will first have to generate your maintenance calorie and now you will be able to easily remove your right amount of carbohydrates intake.

You can remove your maintenance calories from calorie calculator from Google but it will not be able to tell you exact your maintenance calorie. We have written an article in which you can know your exact maintenance calorie. By reading that article, you can know your maintenance calorie and same. According to your carbohydrate you can decide.

Carbohydrate should be 40-60% from your diet. It depends on your goal whether you want to save your muscle and increase muscle or just want to reduce your body weight and fat. Like this, you can reduce your fat by taking the right amount of carbohydrate.


Fiber


4. Eat fiber-rich foods : - Fiber is needed for better digestion of food. Dietary fiber is very important to keep your stomach full.
Lack of fiber can also cause constipation and piles and conversely, eating too much fiber can also lead to digestion problem and diarrhea.
When you teach the quantity of your fiber, then you should also increase the quantity of water because the fiber needs water to digest properly.
Every day the average man needs at least 35-40 grams of fiber and a woman needs 25 grams of fiber but daily we are able to eat only 15 grams of fiber, you can increase the quantity of fiber by including some food in your diet and You can stay healthy and that food - corn, whole oats, wheat, pulses, fruits, vegetables, and brown rice. This is all high fiber food and by eating this you can lose fat easily.
Exercise


5. Exercise : - Today the exec is telling you that you can do it easily at home, you do not need to go anywhere nor need to go to any gym.

To burn belly fat, you need to do an empty stomach cardio exercise. Cardio exercise is an exercise that improves your cardiovascular health and your heart beats with zeros.

There are many types of cardio exercise such as: HIIT, skipping, swimming, cycling jogging and dancing. By doing this exercise, the heart beats with vigor and belly fat burn occurs.

You should warm up a bit before performing any execution. For warm up you can do jumping lunges, jumping jacks and skipping, after that you can do HIIT (High intensity interval training) and add a lot of exexise to it and make a set and in those sets you can do all these exercises. include tax (Jackknife Crunches, Lunges with Reverse Leg Raise, Jumping Squats, Push Ups, Side Planks with Leg Raises, Lateral Jumps and Mountain Climbers).

By doing this, you can easily reduce your belly fat at home and in addition to executing the rest of the cardio, you can also burn belly fat.
You can also include the registered band in your exec and can also use the Stability ball . This helps you a lot in reducing your belly fat.


Myfitnesspal

6. Track your food intake: - Many people know that what they eat is important, but many people do not particularly know what they are eating.

People think that they are taking high protein and low carbs healthy diet but they have no idea of ​​their calorie and they are taking more calories than their maintenance calorie or very less calorie than their maintenance calorie.

Therefore, it is very important to know your exact maintenance calories and food calorie intake.

To know your food calorie intake, you can take help of google or can also take help of myfitnesspal app. This is a good way to track your food intake.



Yoga

7. Yoga : - Yoga is also a very good way to reduce belly fat. You can easily reduce your belly fat if you practice regular yoga.

Today we will tell you about three such yoga poses, by which you will be able to reduce your belly fat easily and those poses are Naukasana (Boat Pose), Ustrasana (Camel Pose) and Bhujangasana (Cobra Pose)

By doing these three yoga poses, you can easily reduce your belly fat and become helathy.






Conclusion: how to lose belly fat naturally at home , you should look for diets that reduce fat by boosting metabolism in your body, avoid diets that increase fat in your abdominal area and what we have previously described. That too has to be done.

We think that your question about how to lose belly fat naturally at home is answered in this artical. Ensure that you will use the social media button to spread this piece because there are many other people outside who also want to know how to lose belly fat naturally at home.

Now you know how to lose belly fat naturally at home , if you have any questions related to it, then you can ask us and do not forget to follow and subscribe to us.

Thank you


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