Healthy rajma chawal

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Healthy rajma chawal


Hello friends आपका स्वागत है healthybhoj में,आज हम बात करेंगे healthy rajma chawal के बारे में और healthy rajma chawal कैसे बनाया जाए।

     सबको यही लगता है कि rajma chawal unhealthy होता है लेकिन उसको healthy भी बना सकते हैं आसान तरीके से कुछ ingredients change करके और उसे limitation में खाकर।
     
     सबसे पहले जानते हैं कि healthy Rajma chawal बनाने के लिए हमें क्या-क्या ingredients चाहिए।

Healthy rajma chawal

ingredients:-

1) brown rice 2cup
2) rajma/kidney bean 1cup
3) tomato puree 1cup
4) onion 1chopped
5) green chili 6chopped
6) Ginger 1inch chopped
7) curd 3-4 tbps
8) coconut oil 2 tbsp
9) cumin seeds
10) Kashmiri red chili powder 2teaspoon 
11) coriander powder 1teaspoon
12) rajma masala 1teaspoon
13) salt to taste

Healthy rajma chawal
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Method:-

      सबसे पहले हमें rajma को एक रात पहले ही भिगो देना पड़ेगा उसके बाद चावल को अच्छी तरह से धो कर उससे भी भीगने के लिए रख दीजिए 1 घंटे के लिए।

      अब एक pressure cooker लेना है उसमें एक चम्मच नारियल का तेल डाल के थोड़ा गर्म करना है जब तेल हल्का गरम हो जाए तो उसमें जीरा डाल देना है उसके बाद उसमें अदरक और हरी मिर्च डालकर 10 सेकंड के लिए पकना  है उसके बाद उसमें प्याज डालकर 40-50 सेकंड पकाना है जब प्यास पक जाए तो उसमें tomato puree डाल देना है इसे भी आपको 1min तक पकाना है अच्छे से जब आपको लगे कि टमाटर पक गए हैं और उसने अपना तेल छोड़ दिया है तो उसमें आप दही डाल देंगे और दही डालते समय एक बात का ध्यान रखना कि आप अपना oven का heat low कर दे नहीं तो दही फटने का डर रहता है दही डालने के बाद उसको अच्छे से मिला दे।
    
Healthy rajma chawal
       अब इसमें आप मसाले डाल सकते हैं सबसे पहले नमक उसके बाद कश्मीरी लाल मिर्च पाउडर फिर धनिया पाउडर और अंत में rajma मसाला इन मसाले को अच्छे से mix करके इसमें अपने राजमा डाल दे और उसके बाद brown rice भी डाल दें और उसमें 2cup पानी डालकर अच्छे से मिला दे और उसे ढक के 3-4 सीट आने तक पकने दें।

      3-4 सीट के बाद आपका healthy और tasty Rajma chawal तैयार है यह complex carbohydrate से बारा और high protein complete meal है जिसे आप guiltfree खा सकते हैं सिर्फ आपको एक बात का ध्यान रखना पड़ेगा कि आप इसे खाते time overeating ना करें और और overeating से बचने के लिए इसे खाने के पहले एक serving salad जरूर ले और enjoy करे अपना healthy meal।

Healthy rajma chawal


      अब आपको पता है कि healthy rajma chawal  कैसे बनाना है इससे जुड़े कोई भी सवाल हो तो आप हमें comment में पूछ सकते हैं और हमे subscribe and follow करना ना भूले।
    
                                                       Thank you

      

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Healthy rajma chawal

Healthy rajma chawal


Hello friends Welcome to healthybhoj, today we will talk about healthy rajma chawal and how to make healthy rajma chawal.

Everyone feels that rajma chawal is unhealthy but can also make it healthy by changing some ingredients easily and eating it in the limit.
First of all, know what ingredients we need to make healthy Rajma chawal.

Healthy rajma chawal

Ingredients : -

1) brown rice 2cup
2) rajma / kidney bean 1cup
3) tomato puree 1cup
4) onion 1chopped
5) green chili 6chopped
6) Ginger 1inch chopped
7) curd 3-4 tbps
8) coconut oil 2 tbsp
9) cumin seeds
10) Kashmiri red chili powder 2teaspoon
11) coriander powder 1teaspoon
12) rajma masala 1teaspoon
13) salt to taste

Healthy rajma chawal
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Method : -

First of all, we have to soak the rajma one night in advance, after that wash the rice thoroughly and keep it soaked for 1 hour.

Now a pressure cooker has to be taken, put a spoonful of coconut oil in it and heat it slightly, when the oil becomes slightly hot then add cumin seeds in it, after that add ginger and green chilli and cook it for 10 seconds then after that add onion to 40 -50 seconds to cook. When the thirst is cooked, add tomato puree to it. You also have to cook it for 1min. When you feel that the tomatoes are cooked and they have left their oil, then you will add yogurt and while adding the curd One thing to keep in mind is that if you reduce the heat of your oven, otherwise there is a fear of the curd bursting and after mixing the curd, mix it well.
Healthy rajma chawal
Now you can add spices to it, first of all salt, then Kashmiri red chilli powder, coriander powder and finally rajma masala mix these spices well and add your rajma to it and after that add brown rice and add 2cup water to it. Mix and let it cook until 3-4 seats are covered.

After 3-4 seats your healthy and tasty Rajma chawal is ready. This complex carbohydrate with barra and high protein There is a complete meal that you can eat guiltfree. The only thing you have to take care of is that you do not overeating it while eating it and to avoid overeating, take a serving salad before eating and enjoy your healthy meal.

Healthy rajma chawal


Now you know that if you have any questions related to how to make healthy rajma chawal, then you can ask us in the comment and we should not forget to subscribe and follow.

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